UNGERN!

Idag ska jag och min grupppartner ha en liten redovisning om gulaschsoppa och ungern. Sen ska vi laga den, för det är nämligen hemkunskap! Skulle ju ha lite matkultursinformation tills idag, men såklart hade jag glömt det.. ^^ Så jag fick gör det nu. DET HÄR SKA JAG SÄGA!

Typiska råvaror i dagens ungerska matlagning är paprikapulver, flott, fläskkött och lök. Man äter mycket bröd och det ungerska vita lantbrödet är helt enkelt oslagbart, särskilt när det kommer rykande varmt ifrån ugnen.

Soppor äter många familjer så gott som varje dag, och en matig soppa följs ofta av någon pastarätt. Pastan kan vara söt, serverad t ex med en blandning av malda valnötter och florsocker eller malda vallmofrön och florsocker. Osötade variationer är t ex "túróscsusza" dvs pasta med keso, gräddfil och rostad bacon, eller pasta med stuvad vitkål.

Mustiga grytor, s k "pörkölt" är också vardagsmat och kan tillagas på alla sorts kött. "Fozelék" betyder alltid något slags grönsaksstuvning redd med vetemjöl och mjölk eller gräddfil, och till den serveras oftast stora köttfärsbiffar med vitlök i. Ungrarna äter gärna fågel, förutom kyckling finns det gott om såväl anka som gås.

nu vet ni ^^


KOMMENTARER

släng in en kommentar!

jag kanske ger dej en länk nån gång. vem vet liksom? så om du verkligen inte vill bli länkad i min balla blogg så kan du väl tröcka in det i kommentaren? ;) haha, over and out. •••••••••••••••••••••••••••
Namn:
Kom ihåg mig?

e-mail: (visas bara för mej)

blogg:

kommentar:

Trackback